Krachttraining, een sport die met name bij jongeren erg populair is. Maar ook voor alle andere leeftijden is het een hele goed sport. Zowel op fysiek als op mentaal gebied kan krachtsport een hoop voordelen bieden. In deze blog vertellen wij u wat voor positieve effecten krachtsport op uw lichaam en geest kan hebben.

De lichamelijke gesteldheid

Helaas is het een feit dat ieder persoon naarmate diegene ouder wordt, lichamelijk begint af te takelen. Over het algemeen begint dit proces al tussen het 25e en 30e levensjaar. Dat betekent dat het lichaam fysiek minder sterk wordt, er makkelijk vetmassa aangekomen wordt, de coördinatie en soepelheid afneemt en de algehele gezondheid minder wordt. Dit alles kan weer leiden tot lichamelijke klachten in bijvoorbeeld de onderrug, schouders en knieën. Personen met een inactieve en ongezonde leefstijl hebben ook nog eens grotere kans op ziektes zoals diabetes type 2, obesitas en hart- en vaatziekten.

Afvallen, aankomen en sterker worden

Krachttraining, in principe een onderdeel van fitness, is een goede manier om het lichaam sterker en fitter te maken. De spieren kunnen versterkt worden, mits dit op een veilige en juist manier gedaan wordt. Daarnaast kan krachttraining enorm helpen om af te vallen. Het is zelfs erg belangrijk om krachttraining te (blijven) doen tijdens bijvoorbeeld een dieet. Zo worden de spieren behouden en kan het met name gefocust worden op het verbranden van vet. Uiteraard blijft voeding het grootste onderdeel om tot een gezond gewicht te komen. De combinatie van krachttraining, conditietraining en de juist voeding is perfect om tot een vitale en gezonde leefstijl te komen.

Vaak spreken men met name over overgewicht maar ook bij ondergewicht kan krachttraining ondersteunend zijn. Zo wordt het lichaam sterker, kan het lichaam meer aan en kan het zelfs helpen bij de mentale gesteldheid die vaak voorkomt bij bijvoorbeeld anorexia. Maar ook hierbij is de juiste voeding zeer belangrijk.

Klachten voorkomen of verhelpen met training

dumbell afbeeldingAls krachttraining op de juiste manier wordt uitgevoerd, kan het enorm helpen bij bijvoorbeeld lage rugklachten, klachten in de schouders of klachten in de knieën. Met name rugklachten komen steeds vaker voor en zeker op oudere leeftijd. Mensen zitten steeds meer omdat er veel zittende beroepen zijn en zit men op kantoor of in de auto. Zitten is zeer belastend voor de onderrug en zorgt dan ook vaak voor klachten. Deze klachten kunnen verholpen voor bij een fysiotherapeut maar kunnen ook verminderen door de juiste manier van krachttraining. Zo hebben wij bij fitention een oefening waarmee we de onderrug zodanig versterken dat vele klachten al zijn verdwenen. Met dit apparaat spreken we de dieper liggende rugspieren (multifidus) aan waar veelal de rugklachten mee starten. Door de rest van het lichaam ook te versterken kunnen lichamelijke klachten verminderd of zelfs preventief voorkomen worden.

Verder positieve effecten van kracht training

– De training kan helpen bij de zelfredzaamheid van ouderen. Zo heeft Harderwijk Fitness al eens een blog geschreven waarom ouderen zouden moeten sporten. Kort samengevat: het verbetert de balans waardoor de kans op vallen kleiner wordt, het verbetert de weerstand wat op zijn beurt helpt tegen depressie, ouderen ondernemen meer door verhoogde energie en helpt de training bij een gezond leefstijl.

– Het vermindert de kans op depressies en een burn-out. Met een gezond lichaam komt vaak ook een verbeterde mentale gesteldheid. Tijdens het sporten geeft het lichaam bepaalde stofjes vrij die kunnen zorgen voor een opgewekter gevoel. Je krijgt meer energie wat op zijn beurt helpt tegen de beginselen van een depressie.

– Het hart- en vaatstelsel verbetert. Ook de bloeddruk wordt lager, met name in rust. Het cardiovasculaire stelsel verbetert waardoor er een betere conditie ontstaat (zelfs zonder conditionele trainingen).

– Zoals eerder genoemd vermindert de kans op ziektes zoals diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten. Ook kan de training de pijn bij artrose verminderen.

– De algehele fysieke gesteldheid verbetert waardoor men een betere lichaamscontrole en -bewustzijn creëert. Niet alleen voor ouderen is dit zeer belangrijk, maar voor elke leeftijd is het goed om bezig te zijn met het fysieke welzijn. De houding van het lichaam wordt verbetert wat daarmee weer klachten kan voorkomen. Door het lichaam sterker te maken kan dit ondersteunend zijn in dagelijkse bezigheden zoals klussen, huishouden en werken.

Bent u benieuwd naar de krachttraining bij Fitention? U krijgt de eerste 2 proeflessen bij ons gratis! Neem contact met ons op via de contactpagina.

Bronnen

Huizinga, E. (2018). Onderzoek: krachttraining vermindert depressevie symptomen. Opgehaald op 22-5 van: https://www.fit.nl/blog/krachttraining-depressie

Mark, van der, J. (2017). Wat zijn de voordelen van krachttraining. Opgehaald op 22-5 van: https://www.fit.nl/krachttraining/voordelen-krachttraining