Fitention is niet zo maar een sportschool. Hier werken wij met een specifieke ‘slow motion heavy weight’ training. Maar wat houdt deze methode precies in? In deze blog leggen wij uit waar deze methode vandaan komt, wat het effect van de training is en hoe wij het toepassen.

De slow-motion methode

In 1980 onderzochten Arthur Jones en Ken Hutchins of zij vrouwen met osteoporose konden helpen om hun botdichtheid en mobiliteit terug te krijgen. Dit wilden zij doen met de Nautilus apparaten die Arthur Jones had uitgevonden in combinatie met de trainingen van Ken Hutchins. Al snel bedacht Hutchins dat een gewone training gevaarlijk kon zijn voor de vrouwen. Deze trainingen waren explosief en dit kon het risico met zich mee brengen dat de al beschadigde botten nog meer zouden kunnen beschadigen. Zo bedacht Hutchins om alle bewegingen drastisch te vertragen, zelfs tot het slow motion bewegingen werden. Hij kwam er achter dat de bewegingen op deze manier inderdaad veiliger waren voor de vrouwen. Maar hij kwam er ook achter dat de vrouwen sneller spiermassa opbouwden dan bij een normale manier van training. Vervolgens probeerde hij diezelfde methode uit op ‘gezonde’ personen. De trainingen hadden hetzelfde effect als de hoge intensiteit trainingen, maar dan zonder het gevaar van blessures en hoge gewichten die snel verplaatst moesten worden.

Hutchins kwam erachter dat de slow motion bewegingen werkten op een groot aantal spiervezels. Daarnaast was er geen sprak meer van onnodige momentum en zorgde de training voor een goede houding en controle. Door de spieren in een korte set uit te putten, kregen de mensen dezelfde effecten als een volledige workout, maar dan in een kort tijdsbestek!

Spierherstel

spiervezelWanneer men een sport beoefend, en dan met name fitness, worden de spieren belast. Wat er gebeurd is dat de spieren vermoeid raken en er microscopische scheurtjes ontstaan in de spiercellen. De spieren gaan zichzelf vervolgens herstellen én voegen een klein extra laagje spiervezels toe om de spieren sterker te maken dan zij daarvoor waren. Dit kost erg veel energie waardoor men automatisch ook calorieën en daarmee o.a. vet verbrand.

Bij een normale training gebeurt dit met een klein percentage van de spiercellen. Met de fullbody workout van de methode die Hutchins en Jones uitgevonden hebben, kunnen er meer spiercellen tegelijk aangesproken worden. Men doet een fullbody training in slow motion, alle spieren worden volledig uitgeput. Dat betekent dat de spieren moeten herstellen en zichzelf sterker maken dan zij daarvoor waren. Dit gebeurd in een tijdsbestek van 5 tot 7 dagen. Het enige wat in die tijd verder nog gedaan moet worden, is het lichaam voldoende rust en de juist voedingsstoffen geven.

Minder blessures

Allereerst heeft deze trainingsmethode geen warming-up nodig. Dat klinkt vreemd, want elke sport heeft eigenlijk wel een warming-up nodig. Omdat deze methode zo soepel en rustig moet worden uitgevoerd, wordt er geen grote plotselinge kracht op de spieren, pezen en gewrichten gezet. Tijdens de eerste 2 á 3 bewegingen warmt het lichaam verder op. Een warming-up op de spieren soepel te krijgen is niet nodig.

De meeste blessures gebeuren ook wanneer iemand te wild aan een oefening begint of niet de juist vorm aan houdt.  We kunnen allemaal wel voorstellen dat een onjuiste houding in combinatie met een te zwaar gewicht kan zorgen voor blessures. Ook te weinig rust kan zorgen voor blessures. Met de slow-motion methode wordt er voor gezorgd dat dit allemaal niet voor komt. De houding blijft correct en de beweging gebeurt rustig en gecontroleerd. Rust is niet per se nodig, omdat met elke oefening een ander deel van het lichaam wordt aangesproken.

Slow-motion training en fysiotherapie

Bij Fitention hebben we de slow-motion methode gecombineerd met de kennis uit de fysiotherapie. Hierdoor worden lichamelijk klachten zoals lage rug-, nek- en schouderklachten vermindert. Zo kunnen wij samen werken aan een fitter, sterker, strakker lichaam waarbij we ook nog eens aan klachtenpreventie werken.

Personal training

Deze methode voeren wij uit als personal training. De slow motion training werkt het beste wanneer men volledig tot spierfalen traint. De oefening gaat net zo lang door tot de persoon niet meer door kan. Op dat moment bereikt men spierfalen en wordt er optimaal gebruik gemaakt van het komende spierherstel. Een mens kan echter zichzelf echt moeilijk door blijven pushen tot het uiterste.

Wellicht heb je het zelf wel eens geprobeerd met bijvoorbeeld een oefening zoals planken. Als je dit zelf zou proberen kom je bijvoorbeeld tot 1 minuut. Je bent vermoeid en je hebt het idee dat je het uiterste uit jezelf hebt gehaald. Maar stel er staat een persoon naast je, en deze persoon probeert er voor te zorgen dat je nét iets langer doorgaat. Je bent op de 1 minuut waar je normaal zou stoppen, de persoon naast je zegt: ‘hou vol, je kunt het, nog 10 seconden’. Vervolgens geef je niet op en probeer je de laatste 10 seconden er ook nog uit te persen. Dit voorbeeld is het kleine verschil wat maakt dat je tot spierfalen kunt trainen. Bij Fitention gebruiken we deze gedachtegang. De personal trainers probeer jou net iets verder te pushen dan jij normaal gesproken zelf zou gaan.

Benieuwd naar onze methode? Maak dan gebruik van onze 2 gratis proeflessen. Neem via onze contactpagina contact met ons op!

Bronnen

Zicherman, A., Schley, B. (2003). Power of 10. The once-a-week slow motion fitness revolution.