OsteoporoseOsteoporose is een aandoening waarbij de botdichtheid geleidelijk afneemt. Hierdoor worden de botter minder stevig. Vaak wordt er van botontkalking gesproken, maar ook de structuur binnen in de botten verandert. Bij mensen met osteoporose komen botbreuken snel voor. Zo’n botbreuk is dan ook een teken om onderzoek te laten doen naar deze aandoening.

Deze aandoening komt veel voor bij personen boven de 50 jaar, met name vrouwen vormen een risicogroep. Mensen met reuma, ook op jongere leeftijd, hebben een grotere kans op osteoporose. Ongeveer 1 op de 3 vrouwen heeft kans op deze aandoening. Bij mannen is dat ongeveer 1 op de 8.

Risicogroepen

Iedereen heeft te maken met botten die hun stevigheid verliezen. Dit gebeurt gemiddeld genomen vanaf het 35e levensjaar. Er zijn echter wel een aantal factoren die het risico vergroten op het krijgen van osteoporose:

  • Roken
  • Dagelijks alcohol drinken
  • Tekort aan vitamine D
  • Weinig lichaamsbeweging
  • Breuken na het 50e levensjaar
  • Een te laag BMI
  • Leeftijd (vanaf 50 vergroot het risico)
  • Bepaalde medicijnen/geneesmiddelen: prednison, anti-epileptica en anti-hormonale therapie bij borst- en prostaatkanker.

Ook is er een grotere kans op osteoporose naar bepaalde chronische aandoeningen zoals reuma, COPD of diabetes. Kijk hier voor de volledige lijst met aandoeningen.

Sporten met osteoporose

Bewegen of sporten met osteoporose is aan te raden. Het zorgt er voor dat je conditie op pijl blijft, je fit blijft maar ook dat de botten wat sterker worden. Tijdens het bewegen komen er namelijk verschillende krachten op het bot te staan. Deze krachten hebben weer effect op de cellen in de botten, dit maakt het bot dichter en vaak ook sterker. Daarnaast heeft het bewegen of sporten ook effect op de behendigheid van een persoon. De behendigheid kan er voor zorgen dat iemand minder snel valt en verkleint daarmee de kans op breuken.

Osteoporose zal nooit volledig kunnen worden genezen door sporten, maar het kan wel worden afgeremd.

Niet elke sport zou zomaar gedaan moeten worden door mensen met deze aandoening. Sporten waarbij de kans op vallen groter is, zijn gevaarlijker. Ook sporten waarbij veel plotselinge kracht komt kijken, brengen een groter risico met zich mee. Denk aan bijvoorbeeld basketbal, volleybal en voetbal.

De Fitention methode

De methode waarmee bij Fitention gesport wordt, is van origine gericht op mensen met osteoporose. In de jaren 80 zocht ene Arthur Jones naar een manier om vrouwen met osteoporose te kunnen laten sporten. Het doel hiervan was om de botdichtheid weer te vergroten en de mobiliteit weer terug te krijgen. Dit allemaal in combinatie met het vergroten van de spiermassa. Arthur Jones kwam er achter dat de slow motion bewegingen veiliger waren voor vrouwen met de aandoening. Daarnaast was de werd er sneller spiermassa gewonnen dan bij reguliere training. De slow motion trainingen bleken niet alleen veiliger te zijn voor mensen met osteoporose, maar ook nog eens effectiever dan gewone krachttraining.

Ben jij nou benieuwd of de trainingen bij Fitention wat voor jou zijn? Neem contact met ons op en vraag naar onze 2 gratis proeflessen!

Bronnen

Osteoporosevereniging.nl. (z.j.). Wat is osteoprose? Opgehaald op 18-10 van: https://osteoporosevereniging.nl/osteoporose/wat-is-osteoporose/

Reumanederland.nl. (z.j.). Osteoprose. Opgehaald op 18-10 van: https://reumanederland.nl/reuma/vormen-van-reuma/osteoporose/

Sportzorg.nl. (z.j.) Osteoporose. Opgehaald op 18-10 van: https://www.sportzorg.nl/chronische-aandoeningen/osteoporose/ik-wil-gaan-sporten-bewegen